Subskrybuj:InformacjeKomentarze
pasek

Tu jesteś: Home » Aktualności, Zdrowie » Nie wszystkie dzieci rodzą się zdrowe

shutterstock_90720343

 

Lek. med. Katarzyna Szynkarska-Grzejszczak, Specjalista Rehabilitacji Medycznej. Pediatra. Terapeuta NDT-Bobath.

Od chwili poczęcia dziecka różne czynniki środowiskowe wpływają na jego rozwój. Każda kobieta w czasie ciąży zastanawia się czy jej dziecko będzie zdrowe. Niestety nawet bezpośrednio po porodzie lekarze nie są w stanie odpowiedzieć jednoznacznie na pytanie czy dziecko będzie rozwijać się prawidłowo czy nie.  

Pierwsze dni i tygodnie życia są bardzo ważnym okresem w rozwoju małego człowieka. Bardzo często wnikliwa obserwacja zarówno ze strony rodziców jak i pediatrów może wpłynąć w sposób decydujący na dalszy rozwój. Wczesne rozpoznanie wad wrodzonych, obniżonego napięcia mięśniowego, asymetrii ułożeniowej, opóźnienia psychoruchowego oraz  szybka interwencja terapeutyczna mogą zminimalizować ryzyko nieprawidłowego rozwoju, które mogłyby ujawnić się i nasilić w późniejszym okresie życia.

Dlatego dzieci z dodatnim wywiadem okołoporodowym np.: z ciąży wcześniaczej, przenoszonej lub bliźniaczej, z wadami wrodzonymi czy przedłużoną żółtaczką fizjologiczną powinny być konsultowane w pierwszym kwartale życia przez neurologa dziecięcego lub specjalistę rehabilitacji medycznej. Wszystkie dzieci po ukończeniu 1-go miesiąca życia powinny mieć wykonanie badanie  USG stawów biodrowych w celu wykluczenia dysplazji. Dysplazja stawów biodrowych jest chorobą, którą można w większości przypadków wyleczyć w pierwszych miesiącach życia. Pozostawiona sama sobie prowadzi do inwalidztwa w młodym wieku.

Wczesne wykrycie zaburzeń napięcia nerwowomięśniowego umożliwia podjęcie skutecznego leczenia rehabilitacyjnego. Im wcześniej rozpoczniemy terapię dziecka tym jej wyniki będą  szybsze i lepsze.

W leczeniu rehabilitacyjnym niemowląt i młodszych dzieci dominują dwie  szkoły: NDT Bobath oraz metoda Vojty.  Zgłaszając się do terapeuty powinniśmy sprawdzić czy posiada odpowiednie kwalifikacje potwierdzone międzynarodowym certyfikatem. Jest to bardzo ważne szczególnie w pracy z najmłodszymi pacjentami , gdzie każdy wzorzec ruchowy wpływa na rozwój w istotny sposób. Dzięki szybo rozpoczętej rehabilitacji zmniejszył się w ostatnich   latach znacząco odsetek  dzieci z  rozpoznanym mózgowym porażeniem dziecięcym.

          

OCZEKIWANE OSIAGNIECIA DZIECKA W KOLEJNYCH MIESIĄCACH ŻYCIA*

 

 

1 miesiąc

W pozycji na brzuchu unosi chwiejnie głowę (ułożenie asymetryczne). Skupia wzrok na twarzy badającego przez chwilę. Wydaje krótkie dźwięki gardłowe.

 

 

2 miesiąc

Utrzymuje głowę przy podciąganiu do pozycji siedzącej. Śledzi wzrokiem osobę

poruszającą się. Reaguje mimiką twarzy na kontakt z badającym.

 

 

3 miesiąc

W pozycji na brzuchu opiera się na przedramionach. Utrzymuje głowę  prosto w podwieszeniu pachowym. Bawi się rękami, odpowiada uśmiechem na uśmiech badającego.

 

 

4 miesiąc

W pozycji na brzuchu nogi proste lub pół wyprostowane. Podciągane do pozycji siedzącej unosi głowę i ramiona. Śmieje się głośno i gaworzy w odpowiedzi na przemowę dorosłego.

 

 

5 miesiąc

W pozycji na brzuchu opiera się na dłoniach. Chwyta grzechotkę leżącą w zasięgu ręki. (obroty na boki). Wydaje okrzyki radości.

 

 

6 miesiąc

 

Odwraca się z pleców na brzuszek i na odwrót. Trzymane pionowo utrzymuje częściowo ciężar ciała. Siedząc z oparciem chwyta pewnie grzechotkę jedną ręką.

 

 

7 miesiąc

Siedzi przez moment bez podparcia. Pełza do tyłu i wokół własnej osi. Gaworzy wymawiając sylaby.

 

 

8 miesiąc

Siedzi pewnie bez podparcia, próbuje samodzielnie siadać. Pełza do przodu.

Szuka przedmiotu ,który upadł, patrzy za nim.

 

 

9 miesiąc

Stoi postawione przy poręczy. Trzymane pod pachy wykonuje ruchy chodzenia, raczkuje

Wymawia pierwsze słowa dwusylabowe.

 

 

10 miesiąc

Samo staje, chodzi bokiem trzymając się poręczy. Wyjmuje mały przedmiot z dużego.

Naśladuje takie czynności jak : pa-pa.

 

 

11 miesiąc

Chodzi trzymane za dwie ręce. Staje samodzielnie, sprawnie trzymając się poręczy.

Na prośbę popartą gestem podaje przedmiot nie wypuszczając go z dłoni.

 

 

12 miesiąc

Chodzi trzymane za jedną rękę. Wkłada mały przedmiot do dużego.

Wymawia pierwsze słowa dwusylabowe.

 

 

15 miesiąc

Chodzi samodzielnie, nie przechodzi już do pozycji czworaków. Czworakuje  tylko idąc po schodach w górę.  Mówi około  pięciu słów dwusylabowych.

 

 

18 miesiąc

Wchodzi po schodach trzymane za jedną rękę. Sygnalizuje swoje potrzeby  fizjologiczne. Mówi przynajmniej osiem  słów, w tym zniekształcone i dźwiękonaśladowcze.

 

*Wg. G.Kmity i I.Szilagyi-Pągowskiej; K.Bożkowa. Pediatria praktyczna. PZWL, Warszawa 1994.

Centrum Rehabilitacji Artkinezis
Pruszków (Pęcice)
ul. Kwiatów Polnych 4
tel: 22 730 13 30  

Żyrardów
ul. Wiejska 19/21
tel: 46 858 10 90
http://www.artkinezis.pl/

 

© 2016 www.gpr24.pl · Subskrybuj:InformacjeKomentarze · Designed by Theme Junkie · Powered by WordPress