Subskrybuj:InformacjeKomentarze
pasek

Tu jesteś: Home » Aktualności, Polecamy » 13-ty festiwal Chopinowski zaczyna się konferencją

Od lewej: M. Laszczkowski z Instytutu A. Mickiewicza; S. Leszczyński; A. Bauer; J. Jakowicz

 

 

„Układanie programu Festiwalu – to jest tak jak chodzenie po górach, jak zdobywanie szczytów…” – taką sentencją rozpoczął swoją niekrótką wypowiedź dyrektor artystyczny imprezy Stanisław Leszczyński, jaki od soboty 12 bm. zagości w Filharmonii (głównie) Narodowej. Nawiązując do wieloznacznej wypowiedzi Leszczyńskiego zaznaczamy, iż z tym zdobywaniem szczytów górskich różnie bywa. Zapowiadany na czwartkowej konferencji, wprowadzającej nas w 13-ty już Festiwal, młody bo ledwie 22 letni wirtuoz klawiatury Steinwaya Jan Lisiecki z Calgary (Kanada) nie przybył na nią, umieszona już w programach na 29 i 30 bm. Martha Argerich została zastąpiona Alexym Zuevem, Robertem Cohenem i Szymonem Nehringem w dużym koncercie bachowskim – właśnie we wtorek 29 sierpnia. Miejmy nadzieję, iż z poważnych zmian to jedyne, o drobnych repertuarowych – nie mówmy.

Dalej dyr. Leszczyński podkreślił kilka istotnych punktów programowych: zwrócił uwagę na udział Orkiestry i Chóru Collegium Vocale Gent (Philippe Herreweghe) w programie oratoryjnym Claudio Monteverdiego; udział muzyki mało znanego polskiego kompozytora Dobrzyńskiego (w trzech koncertach-wykonaniach); wykonanie przez Jana Lisieckiego m.in. Koncertu d-moll Brahmsa; mówił o trwającym tydzień nagraniu w Pradze przez polskich i czeskich solistów „Krakowiaków i górali”, no i podkreślił możliwość wysłuchania na Festiwalu całej gamy wszelkiej pianistyki – zagra bowiem aż 5 zwycięzców Międzynarodowego Konkursu Chopinowskiego, a także bodaj dwukrotnie Szymon Nehring, który niedawno wygrał 15 sty Międzynarodowy Konkurs Pianistyczny im. Artura Rubinsteina w Tel Avivie. Dla tych Czytelników i sympatyków imprezy dobre wieści przekazał zastępca dyrektora pr. II Polskiego Radia Jacek Hawryluk informując o rejestracji 90% koncertów, 12 transmisji bezpośrednich, w tym 7 dla potrzeb EBU (Europejskiej Unii Nadawców). Podkreślił on ogromne wyzwanie logistyczne i techniczne z tym związane – to największa impreza w tym roku obsługiwana przez ten program. Tu ciekawostka: ponad 60% koncertów Festiwalu zapisanych i skompresowanych będzie wysłanych do Genewy (siedziby EBU), gdzie potem większość z nich „pobiorą” światowe radiofonie – od Japonii, Ameryki Płd. (w tym od niedawna – Brazylii), o europejskich nie mówiąc. Na zakończenie dyr. Artur Szklener podkreślił stały wzrost zainteresowania polska muzyką, naszymi kompozytorami dawnymi i współczesnymi – stałe promowanie ich podczas Festiwalu od lat zwiększa istotnie ich obecność na rynkach światowych – poprzez włączane do repertuaru wykonawczego – czy to na tradycyjnych nośnikach, czy to na estradach.     

Nie sposób w tym miejscu przytoczyć całości – dat, godzin i wykonawców, więc Czytelników odsyłamy do naszego papierowego wydania – nr sierpniowy Głosu, lub do strony www.chopin.nifc.pl do zakładki Chopin i jego Europa.

Tekst & foto – Adam St. Trąbiński

 

© 2017 www.gpr24.pl · Subskrybuj:InformacjeKomentarze · Designed by Theme Junkie · Powered by WordPress